Gisteravond was ik bij een lezing van Wim Bouman en sprak daar met een moeder. Haar zoontje zit in groep 3 en ze begint te signaleren, dat het leren niet zo makkelijk gaat.

Ze vertelde dat haar zoon een keer thuis kwam met de volgende som: Er zijn 9 olifanten, 3 grote olifanten staan voor de kleintjes. Hoeveel kleine olifanten zijn er?

De jongen wist het antwoord niet; “want die grote olifanten staan er voor, dus ik kan het niet zien!” reageerde hij. Het kostte zijn moeder en de juf veel moeite om uit te leggen dat hij eigenlijk de som uit het verhaaltje moest halen. Maar ja, kinderen met een sterke visuele leerstijl zien de geschetste situatie voor zich en zijn niet bezig met een mogelijke som in een verhaal.

Er is een groep kinderen gebaat bij deze zogenaamde redactiesommen. Voor hen is het makkelijker rekenen, dan wanneer ze ‘droge’ sommetjes krijgen. Er is ook een groep kinderen waarbij de verhaaltjes een extra hindernis zijn bij het rekenen. Waarom houden we daar geen rekening mee? We kunnen toch dezelfde lesstof aanbieden als redactiesommen en als ‘droge’ sommetjes? De uitkomst is hetzelfde, dus het hoeft voor de leerkracht geen extra werk te betekenen.

Waar de redactiesom voor deze jongen al een hindernis op zich is, gaat hij de volgende keer ook nog eens extra nadenken: “Mmm, de vorige keer deed ik dit verkeerd, wat zouden ze nu weer van me willen?” Het is tenslotte maar net hoe je tegen de vraag aan kijkt.

Vanmorgen bij het ontbijt legde ik de vraag van de olifanten voor aan jongste snoepje (11 jaar): Er zijn 9 olifanten, 3 grote olifanten staan voor de kleintjes. Hoeveel kleine olifanten zijn er?

Ze keek me een poosje bedenkelijk aan en zij na enige tijd: “Eh, zes?”

Nu heeft jongste snoepje ondertussen haar portie redactiesommen wel gehad en weet ze wat ze kan verwachten. Toch nog die twijfel verbaasde me.

Toen ik haar daar naar vroeg, was haar antwoord: “Ja, die kleintjes kunnen ook wel de kinderen zijn die bij het hek staan!”

Lezing: Dyslexie, leerprobleem of een andere leerstijl? door Wim Bouman.